Pre slovenské spoločnosti od začiatku roka 2025 začala nová éra v oblasti kybernetickej bezpečnosti. Novela zákona č. 69/2018 Z.z. o kybernetickej bezpečnosti, ktorá implementuje európsku smernicu NIS2, nadobudla účinnosť 1. januára 2025 a prináša rozšírené povinnosti pre široké spektrum organizácií pôsobiacich v kritických sektoroch hospodárstva.
Chcem bezplatnú konzultáciu
Novela zákona výrazne rozširuje okruh regulovaných subjektov v porovnaní s predchádzajúcou legislatívou. Zavádza koncept prevádzkovateľov základnej služby (PZS) a prevádzkovateľov kritickej základnej služby (PKZS), pričom regulácia sa týka organizácií spĺňajúcich určité kritériá.
Základné kritériá zaradenia zahŕňajú podniky s minimálne 50 zamestnancami a ročným obratom presahujúcim 10 miliónov eur, ktoré zároveň pôsobia v jednom z vybraných odvetví alebo sú dodávateľom kritických služieb. Novela zasahuje tisíce subjektov na Slovensku, čo predstavuje výrazný nárast oproti predchádzajúcej regulácii.
Legislatíva pokrýva 18 kľúčových sektorov hospodárstva, medzi ktoré patria:
Subjekty zásadného významu
Tieto subjekty, ako napríklad energetické spoločnosti, nemocnice a banky, poskytujú služby, ktoré by mali v prípade narušenia vážny dopad na fungovanie štátu, hospodárstva alebo spoločnosti. Z tohto dôvodu podliehajú prísnejším požiadavkám na kybernetickú bezpečnosť.
Elektrická energia
Diaľkové vykurovanie a chladenie
Ropa
Plyn
Vodík
Letecká doprava
Železničná doprava
Vodná doprava
Cestná doprava
dodávatelia a distribútori vody určenej na ľudskú spotrebu, ako je vymedzená v článku 2 bode 1 písm. a) smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/2184 (22), s výnimkou distribútorov, pre ktorých je distribúcia vody určenej na ľudskú spotrebu nepodstatnou súčasťou ich celkovej činnosti v oblasti distribúcie iných komodít a tovaru
poskytovatelia internetových prepojovacích uzlov
poskytovatelia služieb cloud computingu
poskytovatelia služieb dátového centra
poskytovatelia sietí na sprístupňovanie obsahu
poskytovatelia dôveryhodných služieb
poskytovatelia verejných elektronických komunikačných sietí
poskytovatelia verejne dostupných elektronických komunikačných služieb
subjekty verejnej správy na úrovni ústrednej štátnej správy, ako ich vymedzuje členský štát v súlade s vnútroštátnym právom
subjekty verejnej správy na regionálnej úrovni, ako ich vymedzuje členský štát v súlade s vnútroštátnym právom
prevádzkovatelia pozemnej infraštruktúry, ktorú vlastnia, riadia a prevádzkujú členské štáty alebo súkromné subjekty, ktorí prispievajú k poskytovaniu vesmírnych služieb, s výnimkou poskytovateľov verejných elektronických komunikačných sietí
Subjekty dôležitého významu
Sem patria organizácie, ako napríklad poštové služby, odpadové hospodárstvo a výrobné firmy. Narušenie ich služieb by síce malo menší dopad, ale aj tak predstavuje riziko pre kybernetickú bezpečnosť. Preto aj tieto subjekty musia dodržiavať určité bezpečnostné opatrenia.
podniky vyrábajúce látky a distribuujúce látky alebo zmesi, ako je uvedené v článku 3 bodoch 9 a 14 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 (2), a podniky vyrábajúce výrobky, ako sú vymedzené v článku 3 bode 3 uvedeného nariadenia, z látok a zmesí
Výroba zdravotníckych pomôcok a diagnostických zdravotníckych pomôcok in vitro
subjekty vyrábajúce zdravotnícke pomôcky, ako sú vymedzené v článku 2 bode 1 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/745 (4), a subjekty vyrábajúce diagnostické zdravotnícke pomôcky in vitro, ako sú vymedzené v článku 2 bode 2 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/746 (5), s výnimkou subjektov vyrábajúcich zdravotnícke pomôcky uvedených v piatej zarážke bodu 5 prílohy I tejto smernice
Výroba počítačových, elektronických a optických výrobkov
subjekty vykonávajúce akúkoľvek hospodársku činnosť uvedenú v sekcii C divízii 26 NACE Rev. 2
Výroba elektrických zariadení
subjekty vykonávajúce akúkoľvek hospodársku činnosť uvedenú v sekcii C divízii 27 NACE Rev. 2
Výroba strojov a zariadení i. n.
subjekty vykonávajúce akúkoľvek hospodársku činnosť uvedenú v sekcii C divízii 28 NACE Rev. 2
Výroba motorových vozidiel, návesov a prívesov
subjekty vykonávajúce akúkoľvek hospodársku činnosť uvedenú v sekcii C divízii 29 NACE Rev. 2
Výroba ostatných dopravných prostriedkov
subjekty vykonávajúce akúkoľvek hospodársku činnosť uvedenú v sekcii C divízii 30 NACE Rev. 2
poskytovatelia internetových vyhľadávačov
poskytovatelia platforiem služieb sociálnej siete
Implementácia novely prebieha podľa presne stanoveného harmonogramu s jasne definovanými míľnikmi.
Do 24 mesiacov od zapísania do registra prevádzkovateľov základnej služby je potrebné vykonať samohodnotenie certifikovaným manažérom alebo audítorom kybernetickej bezpečnosti. Pre prevádzkovateľov kritickej základnej služby je potrebný nezávislý audit kybernetickej bezpečnosti certifikovaným audítorom kybernetickej bezpečnosti a predložiť záverečnú správu NBÚ.
Prevádzkovatelia základnej služby a
prevádzkovatelia kritickej základnej služby, už po novom
začnú komunikovať prostredníctvom jednotného
informačného systému kybernetickej bezpečnosti.
Novela zákona zavádza komplexný súbor bezpečnostných požiadaviek, ktoré musia regulované subjekty implementovať.
Technické a organizačné opatrenia
Organizácie musia identifikovať a evidovať bezpečnostné incidenty, vytvoriť postupy na ich riešenie a pripraviť plán obnovy po incidente. Základom je vykonanie komplexnej analýzy rizík, na ktorej základe sa implementuje adekvátna sada bezpečnostných opatrení úmerných identifikovaným hrozbám.Zodpovedné osoby
Každá regulovaná organizácia musí určiť manažéra kybernetickej bezpečnosti, ktorý spĺňa znalostné štandardy ustanovené vyhláškou NBÚ. Manažér musí plniť úlohy podľa zákona a niesť zodpovednosť za implementáciu a priebežné riadenie bezpečnostných opatrení.Školenia a informovanosť
Zákon vyžaduje pravidelné školenia zamestnancov o kybernetickej bezpečnosti. Vzdelávanie personálu predstavuje kľúčový prvok prevencie, pretože ľudský faktor zostáva jednou z najčastejších príčin kybernetických incidentov.Hlásenie incidentov
Novinkou je prísnejší systém nahlasovania kybernetických incidentov s presne stanovenými lehotami. Predbežné hlásenie musí byť odoslané do 24 hodín od zistenia incidentu, podrobná správa s analýzou incidentu do 72 hodín a záverečná správa s implementovanými nápravnými opatreniami do jedného mesiaca od incidentu.Bezpečnosť dodávateľského reťazca
Subjekty budú zodpovedné nielen za vlastnú kybernetickú bezpečnosť, ale aj za bezpečnosť svojho dodávateľského reťazca. Musia identifikovať a hlásiť kľúčových dodávateľov, ktorí majú vplyv na ich kybernetickú bezpečnosť, a uzatvárať s nimi zmluvy o plnení bezpečnostných opatrení.1. Rozdielová analýza (GAP)
Prvým krokom je vykonanie rozdielovej analýzy, ktorá identifikuje súčasný stav kybernetickej bezpečnosti organizácie a porovná ho s požiadavkami novely zákona. Táto analýza odhalí oblasti, kde je potrebné prijať dodatočné opatrenia alebo posilniť existujúce procesy.
2. Analýza rizík a dopadová štúdia
Na základe výsledkov GAP analýzy nasleduje komplexná analýza rizík, ktorá identifikuje a hodnotí potenciálne kybernetické hrozby špecifické pre danú organizáciu. Súčasťou tohto kroku je aj dopadová štúdia (Business Impact Analysis - BIA) a plán kontinuity podnikania (Business Continuity Management - BCM).
3. Plán zvládania rizík
Výstupom analýzy rizík je plnohodnotná bezpečnostná stratégia, ktorá definuje konkrétne opatrenia na zvládnutie identifikovaných rizík s pridanou hodnotou pre organizáciu. Stratégia by mala byť úmerná identifikovaným rizikám a zohľadňovať špecifiká odvetvia, v ktorom organizácia pôsobí.
4. Implementácia a hodnotenie
o schválení stratégie nasleduje fáza implementácie technických, personálnych a organizačných opatrení. Po implementácii je potrebné vyhodnotiť účinnosť prijatých opatrení, čo dokáže najlepšie vyhodnotiť certifikovaný audítor alebo manažér kybernetickej bezpečnosti.
Pripraví vás to tak na samohodnotenie alebo audit, ktorý musí vykonať len certifikovaný audítor kybernetickej bezpečnosti akreditovaný NBÚ. Audit overuje plnenie povinností podľa zákona a posudzuje zhodu prijatých bezpečnostných opatrení s požiadavkami legislatívy.
VNET je slovenský líder v oblasti digitálnej infraštruktúry, ktorý má dlhoročné skúsenosti s bezpečnou prevádzkou dátových centier, cloudových riešení a IT služieb.
Nedodržiavanie povinností v oblasti kybernetickej bezpečnosti môže mať pre organizácie vážne právne a finančné následky.
Pre prevádzkovateľov kritickej základnej služby môže NBÚ uložiť pokutu až do výšky 10 miliónov eur alebo 2 % z celosvetového ročného obratu, podľa toho, ktorá suma je vyššia. Táto sankcia platí za závažné porušenia povinností stanovených zákonom.
Okrem finančných pokút môže NBÚ uložiť aj zákaz výkonu funkcie pre štatutárne orgány alebo iné zodpovedné osoby na dobu najmenej šesť mesiacov. Takáto sankcia by mohla viesť k paralýze riadenia spoločnosti a značným komplikáciám v jej fungovaní.
Výška pokuty závisí od závažnosti porušenia, trvania incidentu, následkov porušenia a okolností, za ktorých k nemu došlo. V prípade opakovaného porušenia do jedného roka od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty môže NBÚ uložiť pokutu až do dvojnásobku pôvodnej výšky.
Pri nesplnení ohlasovacej povinnosti voči NBÚ v stanovenej lehote 60 dní od začiatku vykonávania činnosti, ktorá pod reguláciu spadá, hrozia organizáciám vysoké finančné sankcie.
Okrem priamych sankcií má nedodržiavanie povinností v oblasti kybernetickej bezpečnosti ďalšie negatívne dôsledky pre organizácie.
Finančné straty zahŕňajú nielen samotné pokuty, ale aj výpadok príjmov počas riešenia incidentu, čo môže výrazne zaťažiť rozpočet spoločnosti. Strata reputácie a dôvery zákazníkov predstavuje dlhodobé riziko, pretože incidenty spojené s nedostatočnou ochranou údajov môžu viesť k odchodu klientov a partnerov.
Právne dôsledky môžu zahŕňať súdne spory zo strany poškodených klientov alebo obchodných partnerov, ktorí utrpeli škodu v dôsledku nedostatočnej kybernetickej bezpečnosti organizácie. V konkurenčnom prostredí môže poškodenie dobrého mena firmy viesť k dlhodobému poklesu jej trhovej pozície.
Novela zákona o kybernetickej bezpečnosti a implementácia smernice NIS2 predstavujú významnú zmenu pre slovenské organizácie pôsobiace v kritických sektoroch hospodárstva. Rozšírenie okruhu regulovaných subjektov, sprísnenie požiadaviek na bezpečnostné opatrenia a zavedenie významných sankcií za nedodržiavanie legislatívy vyžadujú od spoločností systematický a proaktívny prístup.
Organizácie by mali čo najskôr identifikovať, či spadajú pod reguláciu, a v prípade potreby začať s implementáciou požadovaných opatrení. Využitie odborných konzultácií a služieb certifikovaných audítorov môže výrazne uľahčiť proces dosiahnutia súladu s legislatívou a minimalizovať riziko sankcií.
Investícia do kybernetickej bezpečnosti nie je len otázkou súladu s legislatívou, ale aj strategickým krokom na ochranu pred rastúcimi kybernetickými hrozbami, ktoré môžu ohroziť kontinuitu podnikania a konkurencieschopnosť organizácie.